Пам`ятки для учнів
Як читати книгу?
Пам’ятай: читання – одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитись до нього треба серйозно.
Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспішай, не «ковтай» зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся запам’ятати прочитане.
Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюючи поглядом цілі фрази, речення.
Для свідомого сприймання прочитай передмову, перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу інших. Спочатку спробуй самостійно розібратися. Користуйся словниками, довідниками.
Роби помітки, виписки, на потреби склади план (тези, конспект).
Найцікавіше запам’ятай. Порівнюй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки.
Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний – краще.
Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику.
Не читай всі книги на один лад. Спосіб читання повинен відповідати меті читання.
Види читання:
Читання-перегляд. Дає загальне уявлення про зміст книги за допомогою: титульного листа, анотації, заголовка книги, змісту, передмови, післямови.
Повне читання. Уважно прочитують увесь текст, але при цьому не роблять ніяких записів.
Вибіркове читання. Зосереджено читають лише окремі місця.
Поглиблене читання. Уявляють та засвоюють прочитане. Читаючи, роблять різного роду виписки. Обдумують, чого нового навчила книга.
При читанні художніх творів
- Читай уважно, зосереджено, нічого не пропускаючи.
- Осмислюй прочитане, перечитуй ще раз епізоди, які тебе схвилювали.
- Уявляй зображені автором картини.
- Співпереживай разом з героями книжки.
- Стеж за мовою, зверни на особливості побудови твору.
- Не читай швидко, поверхово, «ковтаючи», поверхове читання послаблює пам’ять.
При читанні для самоосвіти
Пам’ятай: читання – одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитись до нього треба серйозно.
Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспішай, не «ковтай» зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся запам’ятати прочитане.
Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй цілі фрази, речення.
Для свідомого сприймання прочитай передмову; перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу інших. Спочатку спробуй самостійно розібратися.
Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).
Найцікавіше запам’ятай. Порівняй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки.
Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний – краще.
Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику.
Як працювати з книгою?
1. Для ознайомлення в загальних рисах зі змістом книги необхідно:
а) прочитати титульну сторінку – прізвище автора, заголовок, рік видання;
б) прочитати анотацію (коротку інформацію про цю книгу), вміщену або в кінці книги, або після титульної;
в) уважно ознайомитися зі змістом книги;
г) прочитати передмову або вступ до книги.
2. Під час читання звернути увагу на:
а) назви окремих розділів, частин, параграфів і т. ін.;
б) вдумливо ставитись до слів і словосполучень, виділених різними шрифтами (розрядкою, курсивом, напівжирним та ін.);
в) з'ясувати значення незрозумілих слів за допомогою словників та енциклопедій;
г) звернути увагу на посилання (позначаються зірочкою або цифрою) і зразу ж уважно прочитати пояснення (внизу сторінки або в кінці книги).
3. Для засвоєння змісту прочитаного необхідно:
а) поділити прочитаний матеріал на частини, виділити в них найголовніше;
б) скласти план (простий, складний), тематичні виписки, тези або конспект.
Як користуватися довідковою літературою
Якщо вам потрібно дізнатися:
- як правильно писати те чи інше слово, тоді звертайтеся до орфографічного словника;
- як правильно вимовляти, наголошувати слова – до орфоепічного;
- походження слова – до етимологічного;
- значення слова, його стилістичне використання і граматичне оформлення – до тлумачного словника.
Коментарi